MENU

I-Kepoh Aduan Awam

Aplikasi Mobile iKepoh

Aplikasi Mobile iKepoh merupakan satu inovasi baharu yang dibangunkan oleh KPKT untuk memberi kemudahan kepada orang awam bagi membuat sebarang aduan kepada Majlis Daerah Yan melalui mobile.

Objektif Aplikasi Mobile iKepoh

  • Menjalin hubungan akrab PBT dan rakyat melalui penyediaan saluran aduan yang mesra pengguna dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat; dan
  • Pemantauan dan pengurusan aduan lebih berkesan kepada pengurusan atasan PBT dan KPKT melalui satu sumber sistem yang sama dan mudah dicapai.

Fungsi Aplikasi Mobile iKepoh

  • Membenarkan penghantaran aduan bergambar beserta lokasi secaraMobile;
  • Memberi maklumbalas kepada pengadu dengan lebih responsif; dan
  • Memantau statistik aduan oleh PBT atau JKT melalui dashboard yang disediakan dengan lebih efisien.

 

Maklumat Lanjut Sila Layari Website Berikut : KLIK DISINI

PIAGAM PELANGGAN MAJLIS DAERAH YAN 2018

Majlis Daerah Yan berjanji dan beriltizam memberikan perkhidmatan secara professional dan berkualiti seperti berikut:

Jabatan

Perkara

Tempoh

Unit Pusat Setempat

(OSC)

  1. Permohonan Bagi Cadangan Pemajuan yang dikemukakan dengan lengkap dan sempurna melalui Unit Pusat Setempat (OSC) diproses dan diberi keputusan dalam tempoh masa yang ditetapkan berdasarkan tempoh Piagam Portal OSC .

 

Mengikut Piagam Portal OSC

 

Jabatan

Khidmat Pengurusan

Bahagian Pembangunan Masyarakat

  1. Pengurusan Aduan Awam

Bahagian Pentadbiran dan Sekreatariat

  1. Pengurusan Perkhidmatan Pelanggan (Kaunter/Telefon)

Bahagian Pengurusan Chalet

  1. Proses Penerimaan Tempahan     

 

7 Hari Bekerja

 

Serta Merta

 

5 Minit

Jabatan

Perbendaharaan

Unit Hasil

  1. Menerima dan Menyelesaikan Urusan Pelanggan di Kaunter Bayaran
  1. Hari Biasa           
  2. Waktu Puncak    

Unit Bayaran

  1. Bayaran Kepada Pembekal dan Kontraktor Setelah Menerima Dokumen Yang Lengkap

­5-10 Minit

15 -  30 Minit

 

 

 

7 Hari Bekerja

Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta

Bahagian Cukai Taksiran

  1. Proses Pindah Milik Nama Pegangan (Cukai Taksiran)
  2. Proses Carian Maklumat Data Pegangan Cukai Taksiran
  3. Kemaskini Maklumat Pegangan Cukai Taksiran

Bahagian Pengurusan Harta

  1. Proses Permohonan Sewaan Aset Majlis
  2. Tuntutan Deposit Sewaan Aset Majlis

 

2 Hari Bekerja

1 Hari Bekerja

1 Hari Bekerja

 

1 Hari Bekerja

7 Hari Bekerja

Jabatan

Kejuruteraan

Bahagian Bangunan

  1. Proses Permohonan Kelulusan Pelan Lampu Jalan
  2. Proses Kelulusan Kerja Tanah, Jalan dan Perparitan
  3. Proses Permohonan Kelulusan Pelan Bangunan sesebuah Projek Perumahan, Komersial, Industri dan Telekomunikasi (Permohonan Yang Lengkap)
  4. Proses Permohonan Kelulusan Tambahan dan Ubahsuai Bangunan (Permohonan Yang Lengkap)

Bahagian Projek

  1. Proses Tender Projek

Bahagian Penyelenggaraan

  1. Penyelenggaraan kerosakan infrastruktur awam yang melibatkan nyawa dan harta benda
  2. Penyelenggaraan kerosakan infrastruktur awam yang tidak melibatkan nyawa dan harta benda

 

30 Hari Bekerja

60 Hari Bekerja

60 Hari Bekerja

  1. Minggu

 

 

50 Hari Bekerja

 

24 Jam

 

7 Hari Bekerja

Jabatan Perancangan dan Landskap

Bahagian Perancangan dan Pembangunan

  1. Layanan Kadar Segera Bagi Khidmat Nasihat dan Pandangan Berkaitan Perancangan Pembangunan
  2. Memproses semua permohonan pelan di bawah Jabatan Perancangan Dan Landskap bermula dari peringkat penerimaan sehingga pengeluaran keputusan akhir.
  3. Memproses semua maklumbalas berkaitan perancangan dan landskap mengikut pekeliling yang ditetapkan

 

-

Minimum

 60 Hari

7 Hari Bekerja

Jabatan Kesihatan Persekitaran

Bahagian Pelesenan

  1. Kelulusan Premis Perniagaan
  2. Kelulusan Lesen Penjaja
  1. Statik
  2. Pasar Sehari/Malam/Tani
  1. Kelulusan Permit Perniagaan Sementara
  2. Kelulusan Lesen Iklan Banting / Kain Rentang
  3. Kelulusan Lesen Iklan Paparan Luar

Bahagian Kesihatan

  1. Kawalan Denggi Bersama Pejabat Kesihatan Daerah
  2. Kawalan Anjing Liar

Bahagian Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam

  1. Perkhidmatan Kutipan Sisa Pepejal
  1. Perumahan
  2. Pekan Utama dan Perniagaan
  3. Pasar Malam / Sehari / Tani
  1. Perkhidmatan Pemotongan Rumput
  1. Jalan Utama / Perumahan / Kawasan Lapang
  1. Perkhidmatan Pembersihan Longkang
  1. Pekan Utama / Perniagaan / Perumahan

 

30 Hari

30 Hari

24 Jam

24 Jam

24 Jam

14 Hari

 

2 Hari (ada Kes)

          60 Hari

 

 

3 Kali Seminggu

6 Kali Seminggu

Setiap Hari

 

2 Kali Sebulan

 

1 Kali Sebulan

Jabatan Perundangan dan Penguatkuasaan

Bahagian Penguatkuasaan

  1. Menjalankan operasi dan mengeluarkan kompaun bagi kesalahan

Bahagian Pendakwaan

  1. Mengambil tindakan Pelanggaran Undang-Undang

Bahagian Pengurusan Gerai dan Penjaja

  1. Penyediaan Bil Gerai

 

 

  1. Tuntutan Deposit Sewa Gerai

 

1 Hari

 

 

Tempoh Notis

 

Hari Pertama Bekerja Setiap Bulan

 

2 Minggu Selepas Permohonan

 

 

Kemaskini Terakhir: Rabu, 13 Jun 2018 - 11:53am